Stap 10: Documenteer, archiveer en publiceer
Een hekel aan in de schijnwerpers te staan? Dat doen over het algemeen alle ontwerpers. Toch is het belangrijk je visie, proces en werk te documenteren en zichtbaar te maken. Maak tijd voor het goed fotografen en documenteren van alle activiteiten rondom je project. Deze zijn bruikbaar voor de social mediacampagne van je product maar is ook van belang voor publiciteitsdoeleinden van je eigen studio. Door te documenteren reflecteer je tegelijkertijd op het werk dat je hebt gedaan. Hierdoor maak je de volgende keer niet dezelfde fouten.
Reflecteren
Hoe kan je leren van je eigen fouten en successen? Door terug te kijken tijdens en naar alle fasen in project. Wat ging goed en wat ging slecht (ook tussentijds toepassen).
Enkele boeken waarin je verder kunt lezen wat de toegevoegde waarde van goed reflecteren is en hoe je dit het beste kunt toepassen is Reflectietools van K. Benammar. Hierin worden negen reflectie tools beschreven die je denkkader kunnen vergroten.
Dit boek gaat over de vraag hoe je je als professional kunt blijven ontwikkelen. Wat is de waarde voor jezelf, je omgeving en voor je vak.
Op welke (digitale) platforms kan je jezelf zichtbaar maken voor de ontwerpwereld en voor mogelijke toekomstige opdrachtgevers? Wie wil je na afloop van je project nog bereiken en waarop creëer je de meeste zichtbaarheid? Denk goed na over wat je uiteindelijk hebt bereikt met je project en hoe je dit het beste kunt navertellen. Een combinatie van blogs, social media en je eigen website zorgt voor een brede verspreiding van jouw idee en project.
Er is online heel veel te vinden over hoe je o.a. social media het beste kunt inzetten om je werk de wereld in te brengen. Om te bepalen welk platform je het beste kunt gebruiken en wat vooral wel en niet kan, heb ik veel gehad aan het onderstaande artikel van frankwatching.com
Ketterij, Bianca van de. “Social Media Etiquette: Do’s En Don’ts [infographic].” Frankwatching. 4 oktober 2014. Web: https://www.frankwatching.com/archive/2014/10/04/social-media-etiquette-dos-en-donts-infographic/
Hoe kan je leren van je eigen fouten en successen? Door terug te kijken tijdens en naar alle fasen in project. Wat ging goed en wat ging slecht (ook tussentijds toepassen).
- Analyseer bij iedere stap of dit de beste keuze was en hoe je het beter zou kunnen aanpakken in de toekomst.
- Reflecteer ook met anderen, hoe hebben zij het van buitenaf – bijvoorbeeld de publiciteit – ervaren? Dit kan ook zinnig zijn tijdens het proces, om bijvoorbeeld je publiciteitsplan bij te sturen.
- Documenteer je bevindingen. Dit kunnen essentiële aantekeningen zijn voor een volgend project.
- Benammar, Karim. Reflectietools. Den Haag: LEMMA Uitgevers, 2006.
Dit boek gaat over de vraag hoe je je als professional kunt blijven ontwikkelen. Wat is de waarde voor jezelf, je omgeving en voor je vak.
- Schön, Donald A. The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. New York: Basic, 1983.
Op welke (digitale) platforms kan je jezelf zichtbaar maken voor de ontwerpwereld en voor mogelijke toekomstige opdrachtgevers? Wie wil je na afloop van je project nog bereiken en waarop creëer je de meeste zichtbaarheid? Denk goed na over wat je uiteindelijk hebt bereikt met je project en hoe je dit het beste kunt navertellen. Een combinatie van blogs, social media en je eigen website zorgt voor een brede verspreiding van jouw idee en project.
Er is online heel veel te vinden over hoe je o.a. social media het beste kunt inzetten om je werk de wereld in te brengen. Om te bepalen welk platform je het beste kunt gebruiken en wat vooral wel en niet kan, heb ik veel gehad aan het onderstaande artikel van frankwatching.com
Ketterij, Bianca van de. “Social Media Etiquette: Do’s En Don’ts [infographic].” Frankwatching. 4 oktober 2014. Web: https://www.frankwatching.com/archive/2014/10/04/social-media-etiquette-dos-en-donts-infographic/
Reacties
Een reactie posten