Stap 7: Benader je toekomstige samenwerkingspartners en presenteer je concept

Wat maakt jouw concept uniek en waarom wil je graag specifiek met deze partners samenwerken? Neem de tijd voor het schrijven van een goede energieke, heldere, uitnodigende e-mail waarin bovenstaande vragen leidend zijn. Ga ervan uit dat je mogelijke samenwerkingspartners al honderd keer benaderd zijn en daarom niet op een slap mailtje reageren. E-mail nogmaals na ongeveer tien dagen en indien nodig, nogmaals na 4 weken. Soms is bellen na de tweede keer beter. Als je eenmaal een afspraak hebt, neem je toekomstige samenwerkingspartner dan mee in je proces en vertel hem of haar waarom je graag zou willen samenwerken en waarom dit ook voor hun belangrijk is.

Conceptpresentatie
Waar voldoet een goede conceptpresentatie aan? In deze (vaak eerste) presentatie vertel je zo enthousiast mogelijk je uitgangspunten, de door jou gestelde voorwaarden, indien mogelijk aangevuld met wetenschappelijk bewezen data en je eerste visualisatie van je concept (als schets). Hierin wordt duidelijk hoe je deze uitgangspunten hebt vertaald naar een goed product. Het bestaansrecht van je gevisualiseerde concept wordt bewezen met feiten die je aan het begin van de presentatie toont. Vertel je verhaal rustig, maar met veel enthousiasme. Laat ruimte open voor feedback. Laat eventuele toekomstige samenwerkingspartners meedenken, waarschijnlijk weet deze persoon nog veel meer over het onderwerp dan jij.

Ontwerppresentatie
Hoe toets je je ontwerp? Vaak maak je wel honderd varianten van hetzelfde ontwerp. Tijdens de ontwerppresentatie toon je je vormgegeven ontwerp-oplossingen. Hierbij drie manieren:

1. Je kunt je samenwerkingspartner meenemen in het ontwerpproces. Bij deze presentatievorm toon je al je stappen in een logisch volgorde.

2. Je kunt er ook voor kiezen om de drie beste ontwerpvoorstellen te tonen. Bepaal zelf van tevoren welke drie ontwerpvoorstellen jij het beste vindt en bedenk argumenten waarom. De twee andere ontwerpen zijn dan voorbeelden om te bewijzen waarom het door jou gekozen ontwerp het beste is.

3. Voor de daredevils onder ons kun je natuurlijk ook alleen je beste ontwerp tonen. Vertel in ieder geval bij alle ontwerppresentaties zoveel mogelijk achtergrondinformatie. Waarom is dit het beste idee, wat heb je getoetst? Maak het persoonlijk. Leef je in in de doelgroep en je samenwerkingspartner door erover te lezen en gerichte vragen te stellen tijdens eerder gevoerde gesprekken.


Definitieve ontwerppresentatie
Wat is de functie van deze laatste presentatie aan je samenwerkingspartner? Na de keuze voor een ontwerp maak je soms nog eindeloos veel kleine aanpassingen. Bij deze presentatie toon je het eindresultaat. Het is belangrijk dat je voor dit eindresultaat een goedkeuring krijgt en een schriftelijk akkoord ontvangt zodat je daar later geen problemen mee krijgt.

Reacties