Stap 3: Ontwerpvraag vertalen naar product

Hoe zorg je ervoor dat je gestructureerd, efficiënt en doelgericht ontwerpt tijdens het proces? Door een goede ontwerpvraag te formuleren. De ontwerpvraag (hoofdvraag) is het uitgangspunt gedurende het gehele project. Deze open vraag (niet met ‘ja’ of ‘nee’ te beantwoorden) gaat over wat je precies wil gaan oplossen/zichtbaar maken. Begin de vraag met: Welke, wat, waar of hoe. Leidt je vraag tot een relevant vernieuwend product? Is je ontwerpvraag haalbaar? Probeer zo concreet mogelijk te zijn. De ontwerpvraag kadert het onderzoeksgebied af en zorgt voor sturing tijdens je onderzoek.

Vertaal je ontwerpvraag naar een product
Hoe maak je van jouw ontwerpvraag een sprong naar een gevisualiseerd concept? Maak op basis van je onderzoek en ontwerpvraag grove schetsideeën op papier. Kies een aantal schetsen die het beste passen om je verhaal te duiden. Werk deze schetsen uit tot concretere conceptvoorstellen. Test je schets(en) bij de doelgroep en experts en pas je schets(en) aan, net zolang tot deze visualisatie je ontwerpvraag het beste verwoord. Een visualisatie van een concept geeft een beeld van jouw ontwerp voor het oplossen van problemen.

Mediumkeuze
Hoe kies je het juiste medium om je doel te bereiken? The medium is the message’. Het medium zelf bepaalt voor een groot deel wat de boodschap is, zorg daarom dat je het medium zorgvuldig kiest. Door de gebruikers- en doelgroep te observeren en hun behoeften te analyseren, weet je met welk medium deze groep het beste te bereiken is. Analyseer en bepaal welke functie het project krijgt. Onderzoek welke media er voor vergelijkbare projecten zijn gebruikt.

Marshall McLuhan heeft jaren geleden al het belang van het gebruikt van het juiste medium beschreven in zijn boek ‘The medium is the massage’ (1967). De film is een hele mooie verbeelding van zijn filosofie, die alles nog veel effectiever uitlegt dan het boek.

McLuhan, Marshall, Quentin Fiore. The Medium is the Massage: An Inventory of Effects. London: Penguin, 1967. This is Marshall McLuhan: The Medium is the Massage. McGraw-Hill Education, 1967. https://www.youtube.com/watch?v=QL_9JKKj-xE

14/17 Testen / iteratief proces
Hoe ontwerp je een optimaal functionerend product? Ga alle mogelijke handelingen na die een gebruiker van jouw ontwerp ook zou maken. Toets je ontwerp aan door jezelf gestelde voorwaarden (bijvoorbeeld: stevig, duurzaam, aantrekkelijk voor de doelgroep, betaalbaar) en test het op je doelgroep met een vragenlijst en/of het tonen van je gevisualiseerde concept.

Tip: Test niet alleen de doelgroep, vraag ook hulp aan experts op het gebied van het door jou gekozen medium. Zien zij problemen of juist mogelijkheden?

Er zijn voor zover ik ze kan vinden geen boeken over grafisch ontwerpen en het doen van iteraties. In het artikel: ‘Design Thinking: zo denk je echt vanuit de doelgroep’ wordt op een heldere manier beschreven hoe je dit doet bij product ontwerpen.

‘Modelleercyclus.’ Systeemmodellering Wiki. TU Delft, 10 november 2014. Web. https://mod-est.tbm.tudelft.nl/wiki/index.php/Modelleercyclus

Ontwerpfase
Wanneer wordt een concept een ontwerp? In de conceptfase heb je keuzes gemaakt en getoetst aan de doelgroep. Deze verbeteringen pas je toe in de ontwerpfase. Door na te denken over vorm, kleur, materiaal, toepasbaarheid, haalbaarheid, effectiviteit, functionaliteit, tactiliteit en de communicatieve waarde van je concept, wordt je concept na soms eindeloos veel iteraties een volwaardig ontwerp.

Materiaalkeuze
Hoe kies je het juiste materiaal voor je product? Bij een fysiek ontwerp is het kiezen van het juiste materiaal essentieel. Het bepaalt voor een groot deel de beleving en daarmee ook een groot deel de inhoud van je ontwerp. Welk materiaal versterkt je concept? Welke materialen zijn betaalbaar en voldoen aan alle eerder gestelde voorwaarden? Het juiste materiaal bepaalt ook de gebruiksvriendelijkheid, kostprijs en duurzaamheid van het ontwerp.

Productiebegeleiding
Hoe breng je jouw product tot een goed eindproduct na het ontwerpproces? Na het ontwerpproces start de productiefase. Het belang van het begeleiden van je ontwerp in de productiefase wordt vaak onderschat. Je moet ruim van tevoren alles tot in detail uitzoeken, de beste/meest betaalbare bedrijven vinden, goede afspraken maken en tijdens het productieproces alles in de gaten houden. Alleen dan ontstaat het ontwerp dat jij in gedachten hebt.

Reacties