Stap 8: Heldere afspraken en samenwerken

Waarom wil je zo graag met partners samenwerken? Wat verwacht je van ze? Wat krijgen ze daarvoor terug? Welke (financiële) risico’s zijn er en wie is daar verantwoordelijk voor? Realiseer je dat je veel tijd en moeite hebt geïnvesteerd in het creëren van een product. Door heldere afspraken te maken, weet iedereen wie waar verantwoordelijk voor is. Een goede basis op papier is een goede start voor een goede samenwerking.
Debriefing
Hoe zorg je ervoor dat afspraken die tijdens een gesprek zijn gemaakt, niet vergeten worden? Na het eerste gesprek met een mogelijke samenwerkingspartner is het slim om een debriefing op te stellen en na een dag op te sturen naar je samenwerkingspartner. Dit is een opsomming van de besproken zaken en de gemaakte afspraken tijdens het gesprek. Jouw per mail verzonden debriefing geeft je samenwerkingspartner het idee dat je hem of haar serieus neemt. Tegelijkertijd kan deze person een akkoord geven op de gemaakte afspraken in de debriefing, zodat je zeker weet dat je elkaar goed begrepen hebt.

Tip: Maak aantekeningen tijdens het gesprek, deze vormen straks je debriefing. Zet deze aantekeningen vervolgens helder op een rijtje en deel deze met je samenwerkingspartner.

Juridische afspraken
Wie is de eigenaar van het project/product? Wie is waar verantwoordelijk voor? Wat is het verdienmodel? Zet alles zo goed mogelijk op papier. Het op papier zetten van afspraken zorgt ervoor dat iedereen zich ook verantwoordelijker voelt voor zijn of haar taken en dat de eventuele winsten of verliezen eerlijk verdeeld worden.

Tip: Gebruik het internet voor onderzoek naar bestaande contracten, vraag ook bij de BNO om advies of bel een juridisch adviseur. Besluit voor jezelf hoeveel controle je wilt houden, het kan fijn zijn verantwoordelijkheid uit handen te geven, maar hiermee geef je ook ‘bezit’ uit handen.

De BNO (Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers) is de verzamelplaats met alle informatie over de rechten van ontwerpers op één overzichtelijk platform. Als student en ontwerper kun je lid worden van de BNO om gebruik te maken van de kennis van dit instituut,

http://www.bno.nl/

Je hebt natuurlijk niet alleen te maken met juridische afspraken wanneer je gaat samenwerken met stakeholders. Ook als je vanuit je net opgezette bedrijf te werk wil gaan, moet je weten wat je rechten zijn en hoe je die het beste kunt beschermen.

http://www.startersinformatiecentrum.nl

Intentieverklaring en -overeenkomst
Wil je de (eerste) voornemens die je samen hebt gemaakt vaststellen? Dan kun je gebruik maken van een verklaring óf overeenkomst. Een intentieverklaring is eenzijdig en daarom niet bindend. Een intentieovereenkomst is tussen twee partijen besloten en daarmee een bindende overeenkomst. Hiermee bepaal je en stel je de (besproken) bedoelingen vast.

Samenwerkingsovereenkomst
Wil je bepaalde afspraken vaststellen? Dan kun je een contract tussen twee partijen (laten) opmaken met afspraken over de samenwerking. Hierdoor creëer helderheid tussen twee partijen over de gedane afspraken. In dit contract staan de verantwoordelijkheden van beide partijen en de financiële afspraken. Het is tevens een belangrijk document om op terug te vallen wanneer een samenwerking niet helemaal naar gewenst verloopt.

Tip: Denk aan afspraken als: wie wat gaat doen, wanneer, tegen welke vergoeding, etc. Wees hier zo specifiek mogelijk in. Bedenk ook wat het scenario zou kunnen zijn als de samenwerking misloopt. Wat spreek je af over gedane investeringen en eigendommen?

8 tips voor het opstellen van een samenwerkingsovereenkomst:

Gubbels, Bart. “8 Tips Voor Het Opstellen Van Een Overeenkomst.” Van Dinter Advocaten. Web. Geraadpleegd op 28 november 2016:
http://www.wetrecht.nl/8-tips-voor-het-opstellen-van-een-overeenkomst/

Geheimhoudingsverklaring en zwijgplicht
Is de juiste timing voor de lancering belangrijk voor je product? Dan wil je niet dat anderen je moment al verklapt hebben of erger nog er met je idee vandoor gaan. Door middel van een geheimhoudingsverklaring kun je vaststellen wat er wel en wat vooral niet met de buitenwereld gedeeld mag worden. Laat deze verklaring zien en ondertekenen, voordat je je concept toont aan mogelijke stakeholders.

Doel: Het beschermen van een idee, werkwijze en/of vertrouwelijke informatie.

Tip: Wees strategisch met het op tafel leggen van zo’n overeenkomst, je wil mogelijke stakeholders niet afschrikken met een ingewikkelde geheimhoudingsverklaring

Auteursrecht
Wie is eigenaar van het product als je samenwerkt? Wie heeft de rechten over het gemaakte werk? Het auteursrecht behoort automatisch tot de daadwerkelijke auteur, echter kan deze door middel van een contract overgedragen worden aan een andere partij.

Tip: Wees voorzichtig met het uit handen geven van het auteursrecht, als er in de toekomst bijvoorbeeld andere partijen geïnteresseerd zijn in het project zal het mogelijk voor jou niks meer opleveren, enkel voor de partij met het auteursrecht. Ook zeggenschap zou je kwijt kunnen raken.

Begrijpelijk advies over auteursrecht kun je inwinnen op de volgende websites:
http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht
https://www.ccproof.nl

Auteursrechtenorganisatie ‘Pictoright’ exploiteert individuele auteursrechten, verleent juridische bijstand en fungeert als vraagbaak:
http://www.pictoright.nl

Creative Commons is een systeem om licenties aan je werk te koppelen, waarmee je toestemming geeft om je werk te verspreiden en/of te bewerken, of waarmee je dit kan verbieden.
http://www.creativecommons.nl

Reacties