Stap 9: Lancering en (social) media campagne

Wanneer lanceer je je product? Hoe, hoeveel, hoe vaak en vanaf wanneer start je met een (social) mediacampagne? Welke nieuwswaarde heeft je project op dat moment? Timing is een essentieel onderdeel voor het slagen van het project. Schrijf een scenario of maak een storyboard voor deze social mediacampagne en schrijf je eigen persberichten. 
Publiciteit
Hoe breng je jouw product op de juiste manier de wereld in?
  • Bedenk hoe je jezelf en project wil presenteren. 
  • Onderzoek welke media bij jouw project passen.
  • Realiseer je dat je verschillende groepen wil bereiken; de doelgroep, journalisten/bloggers en/of stakeholders. 
  • Wees gestructureerd en inhoudelijk. 
  • Wees vooral niet te bescheiden. 
  • Stuur een persbericht naar kranten etc. 
  • Plan en ontwerp een social mediacampagne. Stuur je bericht op een goed moment de wereld in. 
  • Gebruik je netwerk, wellicht ken je iemand die bijvoorbeeld bij een interessant tijdschrift werkt. 
  • Verzin een actie of stunt om aandacht mee te genereren. 
  • Bedrijven hebben vaak een groot klantenbestand binnen specifieke doelgroepen. Probeer hier gebruik van te maken.

Het liefst wil je zoveel mogelijk over je project publiceren, zonder er te veel kosten aan te maken. In het boek ‘Scoren met free publicity’, kun je lezen over hoe je door het gebruik van zowel offline als online media, met jouw project een zo breed mogelijk publiek kunt bereiken:

Salverda, Ellen, and Engelien Reitsma. Scoren Met Free Publicity. S.l.: Uitgeverij Haystack, 2013.

Tip: Stuur je project in voor prijzen en wedstrijden, maak een afweging tussen de kans dat je een prijs wint, de deelnamekosten en hoeveel publiciteit het winnen van de prijs kan opleveren. Na het winnen van een prijs kun je een aantrekkelijk persbericht schrijven. Blogs, tijdschriften en kranten plaatsen regelmatig dit soort berichten. In veel gevallen kan dit vele malen goedkoper zijn dan bijvoorbeeld het plaatsen van een advertentie.


Persberichten
Hoe kun je ervoor zorgen dat kranten over je product gaan schrijven?
  • Schrijf het persbericht zodanig dat iemand anders er niet tot nauwelijks nog werk aan heeft om het op hun eigen platform te plaatsen. Breng het niet als een advertentie, maar als een nieuwsbericht. Vermijdt reclametaal. 
  • Denk goed na over wat voor jouw project relevant is, maar ook waarom specifieke media het interessant zouden vinden om het persbericht te plaatsen. Belangrijk is dat je de nieuwswaarde van jouw project vooropstelt. 
  • Maak een persbericht oprolbaar: zorg dat de eerste alinea de belangrijkste informatie bevat en de laatste de minst belangrijke informatie, zodat een journalist makkelijk een alinea kan schrappen als er te weinig ruimte is voor het bericht. 
  • Houd het bericht helder en concreet. Zorg dat er geen herhaling plaatsvindt. 
  • Plak het persbericht zichtbaar in de e-mail en niet als bijlage.
Tips voor het schrijven van een persbericht:

“Hoe Schrijf Je Een Persbericht?” MKB Servicedesk. MKB Nederland, 7 maart 2017. Web. Geraadpleegd op 7 mei 2017.
http://www.mkbservicedesk.nl/593/het-schrijven-persbericht.html

“Persbericht Schrijven.” VSBfonds. Web. Geraadpleegd op 7 mei 2017.
https://www.vsbfonds.nl/communicatie/persbericht

Beïnvloedingstechnieken
Hoe maak je aantrekkelijke berichten op social media die aanzetten tot actie? Zes principes uit de psychologie zijn goed toe te passen op het verleiden van de mens op internet. Voor de verkoop van het boek ‘Ik vraag u iets meer lef te tonen’, heb ik er een aantal toegepast. Zo is crowdfunding gebaseerd op ‘wederkerigheid’ en door te kiezen voor een oplage van 160 stuks creëer ik schaarste waarmee je potentiële kopers onbewust motiveert om toch nog snel een exemplaar aan te schaffen.

Benieuwd naar de zes principes? In dit interview met Robert Cialdini, …… lees je wat deze zes principes precies inhouden en hoe je ze zelf kunt toepassen. Bij grafisch ontwerpen met name voor de sociale sector betekend dat je heel goed moet snappen hoe onze psyche werkt om je doel te bereiken. Je wilt mensen aanzetten tot actie. Daarvoor is kennis over de werking van de hersenen belangrijk. Waarom maken wij bepaalde beslissingen op bepaalde momenten?

Eilander, Elsbeth. “Robert Cialdini: Verleiden in Digitale Media.” Marketing Online. 11 september 2013. Geraadpleegd op 2 oktober 2016.
http://www.marketingonline.nl/achtergrond/robert-cialdini-verleiden-digitale-media

In de video ‘Science Of Persuasion’, zie je in een kleine twaalf minuten de beïnvloedingstactieken die als meest succesvol zijn bewezen:
Cialdini, Robert. “Science Of Persuasion.” YouTube. YouTube, 26 Nov. 2012. Web: https://www.youtube.com/watch?v=cFdCzN7RYbw

Video ‘Derren Brown Advertising Agency Task’ over het manipuleren van gedachten:
Brown, Derren. “Derren Brown Advertising Agency Task.” YouTube. YouTube, 12 Sept. 2012. Web.
https://www.youtube.com/watch?v=YQXe1CokWqQ

Artikel ‘The Propaganda of Pantone: Colour and Subcultural Sublimation’ over het gebruik van kleur en hoe je daar mee succesvol verschillende subculturen kunt bereiken:
Lo, Kevin. “The Propaganda of Pantone: Colour and Subcultural Sublimation.” LOKI Design. LOKI Design, 22 februari 2016. Web.
http://www.lokidesign.net/journal/2016/2/22/the-propaganda-of-pantone-colour-and-subcultural-sublimation

Sociaal wetenschapper en onderzoeker Maurits Kaptein is vooral geïnteresseerd in zowel de overtuiging als kwantitatieve onderzoeksmethoden. Door het boek ‘Digitale verleiding’ ben ik beter gaan begrijpen hoe je mensen kunt verleiden tot het aanzetten van handelen zoals het aankopen van producten online. De mens is gevoelig voor bepaalde invloeden. De een is gevoelig voor korting de ander is gevoelig voor een autoriteit die een product aanprijst. Alles online is meetbaar, volgens Kaptein gaan we naar een gepersonifieerde omgeving waarin de kleur en vorm van de website toegespitst is op de voorkeuren van elke individuele gebruiker.

Maak gebruik van beïnvloedingsprofielen die voortkomen uit onderzoeken naar gedrag in de psychologie:
  1. Social proef: groepsgedrag. Mensen kijken en doen graag wat andere mensen ook doen. Dat zie je bijvoorbeeld bij likes. Als er veel likes staan bij een post, doe jij dat waarschijnlijk ook makkelijker.
  2. Consistent zijn: Wij mensen proberen consistent te zijn. Dat is de reden dat je waarschijnlijk vaker iets van hetzelfde merk koopt.
  3. Schaarste: doet een beroep op onze oer verzameldrang. Als iets bijna op is/uitverkocht zijn we sneller geneigd om over te gaan tot kopen.
  4. Autoriteit: Wanneer een arts of een belangrijke professor iets aanbeveelt, ben je wellicht sneller geneigd dit voor waar aan te nemen.
  5. Liking: omdat je bijvoorbeeld dezelfde kleding draagt of hobby’s beoefent ben je eerder geneigd om die persoon sympathiek te vinden. Omdat je jezelf vertrouwt, vertrouw je automatisch de ander.
  6. Reciprociteit: wederkerigheid, ik doe iets voor jou dan doe jij iets voor mij.

Kaptein, M.C. Digitale Verleiding. Amsterdam: Uitgeverij Business Contact, 2015.

Reacties